Morzsák

Oldal címe

GYIK

Címlapos tartalom

Az ELKH Felhő valamennyi ELKH tagintézmény és felsőoktatási intézmény kutatója számára elérhető. A használathoz ki kell tölteni a projekt igénylő lapot, amihez eduID bejelentkezés szükséges. Bővebb információ a csatlakozást leíró oldalunkon érhető el. Bármilyen további kérdés esetén kérjük, lépjen kapcsolatba a fejlesztőkkel a következő e-mail címen: info@science-cloud.hu

A projekt kérelem beküldése után kb. egy héten belül felvesszük a kapcsolatot a projekt beküldőjével, hogy a részleteket, pld. a projekt kvóta méretét egyeztessük. A projekt létrejötte után, e-mailben értesítjük a felhasználót a bejelentkezéshez szükséges műveletekről.

Az ELKH Cloud új infrastruktúrájának a használatához a korábbi projektek regisztrációját újra el kell végezni, amelyre az alábbi két megoldás áll rendelkezésre:

  1. A meglévő projekt módosítása (preferált):

Ebben az esetben a meglévő projekt szerkesztésével adható le az új igénylés.

A módosításkor az űrlapon új kötelező mezők is megjelennek, amiket ki kell tölteni, továbbá a projektek neve az új rendszerben maximum 64 karakter hosszú lehet, amire szintén ügyelni kell.

A módosítási igény leadását követően, az elbírálás után létrejön a projekt az új infrastruktúrán, amelyről e-mail értesítést küldünk.

  1. Új projekt regisztrálása:

Ebben az esetben a projekt regisztrációja új igénylés leadásával történik.

A régi projekt egyik esetben sem kerül automatikus megszüntetésre az új regisztráció elvégzésével.

A régi felhőn futó korábbi projektek kivezetésre és törlésre kerülnek a megújult ELKH Cloud normál üzemének megkezdését követően, de legkésőbb 2022. szeptember 30-ig.

Az ELKH Cloud projektben eduID azonosítást használunk. Ha még nem rendelkezik eduID azonosítóval, és nem tudja, hogy intézménye csatlakozott-e már az eduID föderációhoz, akkor ezt az eduID résztvevők oldalán ellenőrizheti. Ha intézménye még nem csatlakozott az EduID föderációhoz, ezt saját intézményének IT részleg vezetőjénél kezdeményezheti.

Egyes jelentkező felhasználóknak nincs intézményi eduID azonosítója, ilyenkor az Akadémiai Adattáras azonosító használatát javasoljuk, ugyanis az eduID kompatibilis. Az Akadémiai Adattárba (https://aat.mta.hu/aat) a kezdőlapon szereplő „Felvételi kérelem” menüpontra kattintva, majd „Az MTA köztestületébe” almenü kiválasztásával tud regisztrálni. A továbbiakban a regisztrációkor megadott felhasználói névvel és jelszóval tud belépni az Akadémiai Adattár rendszerébe.

Bármilyen más bejelentkezési probléma esetén, vagy ha ideiglenes hozzáférést szeretne igényelni, kérjük írjon a info@science-cloud.hu e-mail címre.

Az értesítő email-ben a projekthez rendelt teljes kvótát küldjük ki, amelyet az alábbi táblázatban található különböző méretű virtuális gépekkel tetszőlegesen fedhet le. A GPU-val rendelkező flavorok csak akkor érhetőek el, ha a projekt igényléskor az jelezve lett. Az ELKH Cloud felhasználói számára az alábbi virtuális gép méretek érhetőek el:

vCPU RAM GPU RAM
m2.tiny 1 1 GB
m2.small 1 2 GB
m2.medium 2 4 GB
m2.large 4 8 GB
m2.xlarge 8 16 GB
m2.2xlarge 16 32 GB
m2.4xlarge 32 64 GB
r2.medium 2 8 GB
r2.large 4 16 GB
r2.xlarge 8 32 GB
r2.2xlarge 16 64 GB
g2.medium 2 8 GB 4 GB
g2.large 4 16 GB 8 GB
g2.xlarge 8 32 GB 16 GB

Igen, van lehetőség módosításra. A módosításhoz szerkeszteni kell a projekt igénylést. A módosítást ugyanúgy bíráljuk el, mint az új igénylést, tehát a módosítás után nem automatikus a kvóta növelés.

További felhasználó hozzáadásához a felhasználónak először jelentkeznie kell az adott projektbe. Ehhez a projekt adatlapján a 'Csatlakozási kérelem' gombra kell kattintani. Miután a felhasználó leadta a csatlakozási kérelmet a projekt manager szerepkörrel rendelkező felhasználók jóvá tudják hagyni. A jóváhagyáshoz a projekt adatlapján a 'Tagok' fülre kell kattintani és ott szerkeszteni az adott felhasználóhoz tartozó tagságot. A szerkesztés során megadható hogy tag vagy manager legyen a projektben a felhasználó. A manager jogosultsággal rendelkező felhasználók tudják módosítani a projektet és a felhasználói tagságokat. Az OpenStack felhőben nem tartozik extra jogosultság hozzá.

Ahhoz, hogy el tudja érni a virtuális gépet SSH kapcsolaton keresztül, engedélyezni kell a megfelelő tűzfalszabályt. Indításnál (Compute/Instance/Launch Instance), a Security Groups fül alatt az „ssh” (port 22) melletti ’+’ jelre kattintva teheti meg ezt meg. A jelszómentes bejelentkezéshez (Key Pair) szükséges még, hogy a gép indításakor meg legyen adva az ssh kulcs is (Key Pair menü).

Már elindított virtuális gépnél is tudunk további tűzfalszabályokat engedélyezni. Az "Instances" fülön, az adott instance-nél található jobb oldalon a legördülő menüben található az "Edit Security Groups". Az „ssh” (port 22) melletti ’+’ jelre kattintás után, ne felejtsük, el elmenti a változtatásokat a „Save” gombra kattintva.

SSH-val történő csatlakozás lépései:

1. Compute → Instances majd a virtuális gép sorában a menüben Edit Instance → Security Groups fül alatt szabályokat hozzárandelheti a virtuális géphez. Itt az SSH szabály legyen hozzáadva, ez nyitja ki a 22es portot ami kell az SSH belépéshez.

2. A kiválasztott virtuális gép (Compute → Instances) sorában, az „Actions” oszlopban a lefelé mutató nyílra kattintva egy lenyíló menü jelenik meg, itt az „Associate Floating IP”-re kell rákattintani. A megjelenő moduláris ablakban az „IP Address” lenyíló menüben kell kiválasztani a már allokált floating IP címet. Ezek után az „Associate” nyomógombra kattintva megtörtént a virtuális gép publikus IP címének hozzárendelése.

3. Ezt a Compute → Instances oldalon található táblázatban láthatjuk meg az IP Address oszlopban, a „Floating IPs” kiírás alatt. Külső címre a floating IP a következőképpen van leképezve: 10.1.20.X → 193.224.176.X ; innentől kezdve a virtuális gépet a 193.224.176.X címről lehet elérni. (Példa: 10.1.20.80 → 193.224.176.80). A SZTAKI ágon a floating IP címek egy az egyben használhatóak, nincs szükség az utolsó szám átírására!

4. Privát kulcsot megfelelő helyre (~/.ssh/id_rsa fájl) kell rakni, megfelelő (600-as) jogosultsággal:

chmod 600 [privat_kulcs_neve]

(ha nincs még kulcspár azt lehet generálni a compute -> Access & Security -> Key Pairs menüpontban)

5. A következő parancsot kell kiadni terminálban az SSH kapcsolat felépítéséhez:

ssh –i [privát_kulcs_elérési_útja] [felhasználónév]@[virtuális_gép_publikus_címe]

példa: ssh –i ~/.ssh/id_rsa gipszjakab@148.6.200.80

Az „Image” menüpont alatt kiválasztott képfájl „Image description” mezőjében benne van a default felhasználónév és jelszó páros. Ez Ubuntu esetén "ubuntu/ubuntu". Első bejelentkezéskor ezt mindenképp meg kell változtatni.

Minden ELKH Cloud projekthez 1 publikus IP-t biztosít az ELKH Cloud, aminek következménye, hogy több Instance létrehozása esetén nem mindegyik látható közvetlenül a külvilág felől. Ezt az IP címet bármelyik virtuális géphez hozzá lehet rendelni ( a virtuális gép listában a gép melletti lenyíló menüben „Associate Floating IP”). A bejelentkezéshez szükséges még, hogy a gép indításakor meg legyen adva az ssh kulcs is (Key Pair menü), valamint a tűzfalat is be kell állítani (Security Group).

Javasoljuk, hogy a „default” tűzfalszabály legyen kiegészítve. A Compute/Access & Security/Security Groups menüben a listában van egy „default”, ott „Manage Rules”, majd „Add Rule”. Itt fel tudod venni az ssh-t a tűzfalon (port 22). A többi gépet ssh agent forwarddal el tudod érni a privát címén keresztül, vagy egy, a publikus címmel rendelkező gépen felállított VPN szerver segítségével.

Minden ELKH Cloud projekthez 1 publikus IP címet biztosít az ELKH Cloud. Ezt az IP címet bármelyik virtuális géphez hozzá lehet rendelni (a virtuális gép listában a gép melletti lenyíló menüben „Associate Floating IP”). Floating IP vagy VPN nélkül nem lehetséges a virtuális gépek elérése a privát címükön. A virtuális gép nem tud a floating IP-jéről (bár a metaadat szolgáltatásból kiolvasható, azonban a Linux nem tudja ezt használni). A floating IP csak egy DNAT és SNAT szabály páros, ami a belső cím (privát) és a külső cím (publikus) között végez fordítást.

Az ELKH Cloud célja a különböző kutatási projektek számító kapacitással történő támogatása, ezért alapvetően tárhely szolgáltatást nem nyújtunk. Az ilyen igényt úgy tudjuk kielégíteni, hogy a rendelkezésére bocsájtunk egy kvótát, amelyből egy virtuális Linux alapú gépet el tud indítani, hogy azon tárolja az adatait, melyet SSH kapcsolattal el tud érni.

Adatáttöltéshez az SCP használátát javasoljuk, mivel az SCP az SSH-t használja, ezért a hivatalos imagekben előre telepítve van. Az SSH-hoz hasonlóan a Security Groupokban engedélyezni kell a 22-es portot. Linuxos klienseken az scp parancsot, míg Windowsos klienseken a WinSCP program használatát javasoljuk. Az adatokat célszerű külön volumera tenni.

A felhő szolgáltatásokban tipikusan három szintet szoktak megkülönböztetni: infrastruktúra felhő (IaaS felhő), platform felhő (PaaS) és szoftver felhő (SaaS). Az ELKH Cloud ezek közül az infrastruktúra felhő szintet célozza meg. Az ELKH Cloud, mint IaaS felhő lehetővé teszi a kutatók számára, hogy különböző típusú és méretű infrastruktúrákat alakítsanak ki dinamikusan, az aktuális projektjeik igényei szerint anélkül, hogy a jelenleg szokásos hosszas és bonyolult beszerzési eljárásokon kellene keresztülmenniük.

A virtuális gépen futó programok telepítéséről a felhasználóknak maguknak kell gondoskodnia, azonban az infrastruktúra szolgáltatást különböző, felhasználást segítő alkalmazással - referencia architektúrával - egészítjük ki, amelyekről az erre dedikált oldalunkon tájékozódhatnak.

Egy virtuális gép folyamatosan futhat, azonban az ELKH Cloud nem vállal felelősséget azért, ha egy meghibásodás után leállnak a gépek.

A projekten belül mindenkinek egyforma jogosultsága van, mindenkinek van lehetősége virtuális gépeket létrehozni. A projekt kapcsolattartója csupán az a személy aki megigényelte a projektet, felelősséget vállal a projektért és aki eldöntheti, hogy kik férhetnek hozzá a projekten belüli erőforrásokhoz.

Ha sikeresen csatlakozott és használta az ELKH Cloud erőforrásait és ennek alapján cikket ír, kérjük, hogy cikkében a következő magyar, vagy angol nyelvű köszönetnyilvánítást helyezze el:

Köszönetnyilvánítás

A .............. projekt nevében köszönetet mondunk az ELKH Cloud (lásd: Héder et al. 2022; https://science-cloud.hu/) használatáért, ami hozzájárult a publikált eredmények eléréséhez.

Acknowledgement

On behalf of Project ............... we are grateful for the usage of ELKH Cloud (see Héder et al. 2022; https://science-cloud.hu/) which helped us achieve the results published in this paper.

A hivatkozás jegyzékbe kérjük, helyezze el az ELKH Cloudot bemutató publikációt:

BIBTEX
RIS

  • APA:
    Héder, M., Rigó, E., Medgyesi, D., Lovas, R., Tenczer, S., Török, F., Farkas, A., Emődi, M., Kadlecsik, J., Mező, G., Pintér, Á., & Kacsuk, P. (2022). The Past, Present and Future of the ELKH Cloud. Információs Társadalom, 22(2), 128. https://doi.org/10.22503/inftars.xxii.2022.2.8
  • IEEE:
    [x] M. Héder et al., “The Past, Present and Future of the ELKH Cloud,” Információs Társadalom, vol. 22, no. 2, p. 128, Aug. 2022, doi: 10.22503/inftars.xxii.2022.2.8
  • MLA:
    Héder, Mihály, et al. “The Past, Present and Future of the ELKH Cloud.” Információs Társadalom, vol. 22, no. 2, Aug. 2022, p. 128. Crossref, https://doi.org/10.22503/inftars.xxii.2022.2.8
  • Chicago:
    Héder, Mihály, Ernő Rigó, Dorottya Medgyesi, Róbert Lovas, Szabolcs Tenczer, Ferenc Török, Attila Farkas, et al. “The Past, Present and Future of the ELKH Cloud.” Információs Társadalom 22, no. 2 (August 31, 2022): 128. https://doi.org/10.22503/inftars.xxii.2022.2.8

Amennyiben a cikk megjelenik, kérjük, hogy juttassa el számunkra a cikket és hivatkozási paramétereit, hogy az ELKH Cloud weblapra is kitehessük. Ez növeli az Önök munkájának láthatóságát és impaktját, másrészt mutatja az ELKH Cloud használhatóságát.

Ajánljuk az OpenVPN referencia architektúra használatát, azonban az Interneten számos felhasználói útmutató elérhető, amelyek segítik az OpenVPN szerver és kliens telepítését.

Igen, van lehetőség hosszabbításra, viszont fel kell hívnunk a figyelmet, hogy telítődés esetén a jövőben ezen igény felülbírálásra kerülhet. A hosszabbításhoz szerkeszteni kell a projekt adatlapján a befejezési határidőt.

AZ ELKH Cloud SZTAKI-s oldalán NVIDIA Tesla V100-as GPU-k találhatóak, maximálisan 32GB GPU memóriával. Ezek a GPU-k kisebb vGPUkra is oszthatóak, így lehetőség van 8 illetve 16 GB memóriával is igényelni. Az igényléshez az igénylőlapon a megfelelő flavort kell kiválasztani (g2-vel kezdődőek). Egy virtuális gépben jelenleg csak 1 vGPU lehet.

A Wigner adatközpontban NVIDIA Tesla A100-a GPU-k találhatóak. Ezekben a maximális memória 40 GB és 5, 10 illetve 20 GB-osra is feloszthatóak. Az igénylésnél ilyen esetben is a g2-vel kezdődő flavoroket kell kiválasztani, viszont ilyenkor a legnagyobb flavorben 40GB GPU lesz 32 helyett, a közepesben 20 a 16 helyett és így tovább.

Ha a projekt igényléskor valamelyik GPU-t (V100 vagy A100) szeretnénk előnyben részesíteni, akkor a megjegyzésben fel kell tüntetni.

A projekt felhasználói a projekt által igényelt és megkapott erőforrásokhoz férnek hozzá és menedzselhetik azokat. Az Ubuntu operációs rendszerű virtuális gépeken az ubuntu az alapértelmezett felhasználó, melynek jelszava megegyezik a felhasználó nevével. Természetesen van lehetőség más felhasználókat is létrehozni igény szerint az elindított virtuális gépen, ezeknek a felhasználóknak nem kell projekt tagoknak lenniuk. Fontos hogy ezeknek a felhasználóknak a tevékenységéért is a projekt vezetője a felelős. Tehát a projekt felhasználói nem azonosak a létrehozott virtuális gép felhasználóival.

Projekt igényléskor meg kell adni a projekt zárásának időpontját is. A záró időpont közeledtével az ELKH Cloud-os kollegák felveszik a projektvezetővel a kapcsolatot, hogy megtudják megszünethetik-e a projektet. Ha a projekt a tervezett időpont előtt véget ér kérjük törölje ki a használt virtuális gépeket illetve volume-okat a projektjében, majd írja meg a projekt nevével együtt a projekt lezárását kérvényező e-mailt az info@science-cloud.hu címre. A projekt zárása után minden használt erőforrás törlésre kerül, ezért az adatok mentéséről gondoskodni kell előtte. A projekt zárás nem automatikus, tehát minden esetben egyeztetünk a projekt vezetőjével róla.